Kdo byl svatý Bartoloměj?

Pokud bych otázku: "Kdo byl svatý Bartoloměj?" položil před sto lety, asi bych vzbudil neskrývaný údiv. Každý by věděl, že Bartoloměj byl jedním z "apoštolů, vyvolených učedníků Pána Ježíše Krista". Každý tehdy totiž chodil na náboženství. Dnes je doba jiná, otázka má své opodstatnění. Mnoho lidí nejen netuší, kdo byl svatý Bartoloměj, ale nemá ani ponětí o tom, co je víra a co náboženství a jaká byla jejich role v dějinách jejich vlastní země. Jak krásně napsal geniální Jan Neruda : "Čas oponou trhnul - a změněn svět! Kam, kam padlo lidstvo staré?" 



Svatý Bartoloměj patřil, jak už jsem napsal, k následovníkům Ježíše Krista. Pocházel z města, jež se jmenovalo Kána. Zajímavé místo! Nacházelo se v Galileji a dnes je zná každý křesťan - bylo totiž svědkem prvního Ježíšova zázraku. Ten stojí za zmínku - na svatbě v Káně Ježíš, vlastně na "pokyn" své matky Marie, proměnil vodu ve víno, mimochodem výtečné, jak novozákonní příběh připomíná ( Svatba v Káni galilejské  nebo Biblenet). Kdo by si nepřál být přítomen? Bartoloměj tam asi byl. Svatba v Káni byla inspirací i pro slavného benátského malíře  Paola Veroneseho  k namalování velkolepého obrazu (rozměry jsou téměř 7x10m!), který je dnes v pařížském Louvru:

Ačkoliv Veronese maloval svůj obraz v létech 1562 - 1563 (EN Wikipedia The Wedding at Cana) a určitě neměl o historické Káně ani ponětí, přeci jen cosi obraz, možná bezděky, prozrazuje: možná Ježíš a jeho učeníci nebyli až tak "prostí a chudí," jak si někdy myslíme. 

Jméno Bartoloměj zřejmě není pravým "Bartolomějovým jménem" …zmatek, řeknete si asi ... možná se Bartoloměj jmenoval ve skutečnosti Nathanael a ono "bar Talmay" nebo též "bar Tolomaj," tedy "Bartoloměj" neznamená nic jiného než vyjádření "syn Talmajův či Tolomajův" (v aramejštině). Bartoloměj prý byl vznešeného původu a vyrůstal v kultivovaném prostředí. 

Povolání sv. Bartoloměje mezi apoštoly je krásně popsáno v Janově evangeliu,  český ekumenický překlad na biblenet(u) říká:
  • 43Druhého dne se Ježíš rozhodl vydat na cestu do Galileje. Vyhledal Filipa a řekl mu: „Následuj mě!“
  • 44Filip byl z Betsaidy, města Ondřejova a Petrova;
  • 45Filip zase vyhledal Natanaela a řekl mu: „Nalezli jsme toho, o němž psal Mojžíš v Zákoně i Proroci, Ježíše, syna Josefova z Nazareta.“
  • 46Natanael mu namítl: „Z Nazareta? Co odtamtud může vzejít dobrého?“ Filip mu odpoví: „Pojď a přesvědč se!“
  • 47Ježíš spatřil Natanaela, jak k němu přichází, a řekl o něm: „Hle, pravý Izraelec, v němž není lsti.“
  • 48Řekl mu Natanael: „Odkud mě znáš?“ Ježíš mu odpověděl: „Dříve než tě Filip zavolal, viděl jsem tě pod fíkem.“
  • 49„Mistře,“ řekl mu Natanael, „ty jsi Syn Boží, ty jsi král Izraele.“
  • 50Ježíš mu odpověděl: „Ty věříš proto, že jsem ti řekl: ‚Viděl jsem tě pod fíkem‘? Uvidíš věci daleko větší.“
  • 51A dodal: „Amen, amen, pravím vám, uzříte nebesa otevřená a anděly Boží vystupovat a sestupovat na Syna člověka.“ 
Bartoloměj/Nathanael pak byl spolu s ostatními apoštoly přítomen při událostech popisovaných evangelii. 

Další osudy sv. Bartoloměje si dovolím pospat slovy české wikipedie ( Sv. Bartoloměj na české wikipedii): "O následném apoštolském působení Bartoloměje nemáme přesné zprávy. Podle informace, kterou ve 4. století zaznamenal historik Eusebius, jistý Pantaneus prý našel doklady o Bartolomějově přítomnosti dokonce až v Indii. Odborníci dokládají, že tím se mohla rozumět Etiopie a Arábie. Tam podle podání zanechal aramejský opis Matoušova evangelia. Svatý Jan Zlatoústý dokládá, že Bartoloměj na svých apoštolských cestách kázal o Kristu s velkým úspěchem, až se pohané podivovali nad rychlou změnou v mravech těch, kdo uvěřili. Podle tradice Bartoloměj šířil víru na Arabském poloostrově a v nynějším Turecku. V maloasijské Frýgii se sešel s apoštolem Filipem. Navštívil Lykaonii (kraj kolem města Konya) a putoval dále na východ až do Velké Arménie, respektive do země Šírván (dnes Ázerbájdžán a Dagestán). Nejstarší životopisy se shodují na místě jeho mučednické smrti, kterým se stala Arménie. Přesné místo a rok úmrtí nejsou zcela jasné. 

Podle legendy působil ( BARTOLOMĚJ) v královské rodině šírvánšáhů. Arménský král Polimeus měl dceru, která byla tak zuřivá, že musela být spoutána řetězy. Bartoloměj, jakmile o tom uslyšel, vešel ke králi a slíbil mu, že ve jménu Ježíše Krista jeho dceru uzdraví, jestliže on přijme křesťanskou víru. Král ochotně svolil. Bartoloměj se nad posedlou dívkou pomodlil a zbavil ji zlého ducha. Tento zázrak způsobil veliké podivení, a král i celý jeho dvůr i obyvatelé dvanácti měst uvěřili v Ježíše Krista. Tím však Bartoloměj proti sobě popudil pohanské kněze, kteří na něj poštvali králova bratra Astyagese, zarytého pohana, který ho úkladně zajal, uvěznil a krutě mučil. Údajně se tak stalo ve městě Deerbent na břehu Kaspického moře. Bartoloměj byl odsouzen k tzv. perskému trestu smrti. To znamenalo, že byl nejprve stažen z kůže a posléze ukřižován hlavou dolů. Někde bývá uváděno jeho stětí, ale odseknutí hlavy ukřižovaným nebylo zvykem.
Od působení Bartoloměje a Judy Tadeáše odvozuje svůj vznik Arménská apoštolská církev.
Bartoloměji/Nathanaelovi je připisováno i autorství tzv. apokryfního evangelia: viz Bartolomějovo evangelium



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kostel sv. Bartoloměje (dle Hostaše a Vaňka s několika poznámkami)

Staré mapy a Svatý Bartoloměj a malé překvapení závěrem